…Je verleert het niet.
Maar wat als je het nooit hebt geleerd? Dan gaan er letterlijk en figuurlijk een aantal deuren niet voor je open. Denk aan samen met je kinderen naar school fietsen, naar je werk rijden of een opleiding volgen.
De meeste mensen die in ons land geboren en getogen zijn, hebben ooit leren fietsen. Bij nieuwkomers ligt dat anders. En precies daarom organiseren Stad en OCMW Lier regelmatig laagdrempelige fietslessen voor volwassenen. Zo vergroten ze niet alleen hun mobiliteit, maar ook hun kansen op werk en integratie.
De Stad werkt voor deze Fietsschool samen met WerkMmaat, de Fietsersbond Lier, Mondiale Werken Regio Lier en Ligo Mechelen. We gingen een kijkje nemen – en waren vooral onder de indruk van de positieve energie die deze samenwerking oplevert. Stad en OCMW Lier brengen alle partners rond de tafel en zorgt voor de voorbereiding, zodat de lessen kunnen doorgaan op het Paradeplein.
“Het kunnen fietsen geeft hen niet alleen mobiliteit, maar ook zelfvertrouwen om nieuwe stappen te zetten.”
Een mooie samenwerking
De rekrutering van nieuwe mensen die de lessen willen volgen verloopt grotendeels via Ligo, dat ook vijf verkeerslessen verzorgt. Die lessen zijn allesbehalve droog: ze trekken naar buiten om in realistische situaties uit te leggen hoe het verkeersreglement werkt en waar de gevaren schuilen.
WerkmMaat zorgt voor de fietsen én een aantal begeleiders. Zij helpen de fietsschool met praktische zaken zoals de juiste hoogte van het zadel of het herstellen van een ketting. Aangepaste fietsen zijn niet nodig, de gangbare modellen volstaan.
Mondiale Werken en de Fietsersbond leveren de vrijwilligers die cursisten stap voor stap begeleiden. Sinds kort volgden die vrijwilligers ook zelf een opleiding.
Train de trainer
Terwijl de cursisten rondjes fietsen in het parkje aan de Waterperels, vertelt Stijn Steeman – medewerker bij de gemeente Nijlen én vrijwilliger bij de Fietsersbond Lier – over zijn opleiding train-de-trainer bij Sportwerk: “We leerden niet alleen een aanpak om mensen stap voor stap te leren fietsen, maar ook veel praktische tips. Zo herhaal je best elke les opnieuw de namen van de fietsonderdelen, want veel cursisten leren tegelijk ook Nederlands. En dat achter de fiets aanlopen en vasthouden? Dat is vooral goed voor je eigen conditie,” lacht hij.
Kurt Vereycken van Stad en OCMW Lier vult aan: “We voorzien meestal zeven à acht lessen hier op en rond het Paradeplein. Nu zitten we aan les zes – en ze zijn er bijna allemaal mee weg. Straks trekken we met een groepje de straat op.”

Resultaten van de fietsschool!
“We zien dat deelnemers aan de fietsschool ook vaker meedoen aan onze bedrijfsbezoeken,” zegt Kurt Vereycken. “Het kunnen fietsen geeft hen niet alleen mobiliteit, maar ook zelfvertrouwen om nieuwe stappen te zetten, bijvoorbeeld naar het vinden van een job.”
Onderzoek van Mobiel 21 naar de fietsschoolwerking die ze in meer dan 20 gemeenten ondersteunen, bevestigt dat beeld:
- 60% wordt een dagelijks fietser en fietst 1 jaar later nog steeds
- 90% voelt zich mentaal en fysiek beter na de fietslessen
- 85% ervaart grotere autonomie en voelt zich beter geïntegreerd
En de cursisten?
Toen ik vijf minuutjes te vroeg aankwam bij de fietsles, waren er al verschillende cursisten druk aan het oefenen – glimlachend, geconcentreerd en zichtbaar trots op elke meter vooruitgang. De motivatie is bij de fietsende leerlingen in overvloed aanwezig.
IGEMO en mobiliteitsarmoede
Leren fietsen is meer dan een vaardigheid. Het is een manier om mobiliteitsarmoede tegen te gaan – een thema waar IGEMO sterk op inzet. Binnen de regio onderzoeken we waar mensen drempels ervaren in hun verplaatsingen: geen rijbewijs, geen openbaar vervoer in de buurt, of gewoon… niet kunnen fietsen.
Door initiatieven zoals de fietsschool zichtbaar te maken, hopen we andere lokale besturen aan te moedigen tot gerichte acties om mobiliteit inclusiever te maken. Want mobiliteit is geen luxe. Het is een basisvoorwaarde om mee te kunnen doen aan de samenleving.