Vrachtroutenetwerk
Vrachtverkeer en het bijhorende vrachtroutenetwerk is een onlosmakelijk onderdeel van onze economie. Bijna alles wat in de winkel ligt, heeft in een vrachtwagen gezeten. Er wordt verwacht dat goederentransport tegen 2030 zal groeien met 44 procent ten opzichte van 2012.
Via het project ‘De Logistieke Kaart’ ontwikkelde IGEMO in samenwerking met heel wat partners een interactieve kaartapplicatie om het vrachtroutenetwerk te faciliteren.
Problemen met het huidige vrachtroutenetwerk
De Logistieke Kaart biedt antwoord op heel wat vragen/problemen binnen het (regionaal) vrachtroutenetwerk.
- Leveranciers kampen met venstertijden, verboden vrachtroutes en wegenwerken
- De ondernemer wordt hierdoor moeilijker bereikt
- Vrachtwagens belemmeren vaak de leefbaarheid van woonbuurten
- Voorkeursroutes van gemeenten sluiten vaak niet goed op elkaar aan en worden niet efficiënt gecommuniceerd
Wat is de Logistieke Kaart?
De Logistieke Kaart is een interactieve kaartapplicatie, waarbij verschillende data bepaald, gebundeld, verrijkt en ontsloten worden. De applicatie maakt het mogelijk om via API’s de achterliggende database te consulteren zodat data eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden in bv. routeplanners.
De applicatie verzamelt relevante data over het logistieke ecosysteem in regio Rivierenland (Berlaar, Heist-op-den-Berg, Lier, Nijlen, Bonheiden, Duffel, Putte, Sint-Katelijne-Waver, Mechelen, Bornem, Puurs, Sint-Amands en Willebroek) en koppelt deze informatie op een intelligente manier aan het wegennetwerk.
Het wegennetwerk in De Logistieke Kaart is samengesteld uit vijf datalagen:
- Lokale mobiliteitsdata relevant voor de logistieke sector
- Vrachtroutes (gebaseerd op mobiliteitsplannen van de gemeenten)
- Integratie van GIPOD-data
- Integratie met CRAB-database
- Verkeersbordendatabank
- Deze informatie wordt als open data ter beschikking gesteld als vector gedragen informatie.
Hoe kan je de kaart gebruiken?
Als pilootproject is de Logistieke Kaart een kleine stap richting een grote evolutie naar slimme mobiliteit. Achterliggende datalagen van de Logistieke Kaart kunnen slim gekoppeld worden aan verschillende (communicatie)kanalen:
- Radio
- RDS
- Online kaartmateriaal van gemeenten
- Online verkeersinformatie
- Dynamische testborden
- Rijstrooksignalisatie of RSS
- Routeplanners, GPS en boordcomputers
- Sociale media
- …
Samenwerking
Het project werd ondersteund door Agentschap Innoveren & Ondernemen en werd ingediend door drie partners: IGEMO, Mobiel 21 en Febetra. Softwareontwikkelaar Nazka Mapps en onderzoekers van VUB-MOBI werkten actief mee aan het eindresultaat.
Contact
Pieter Dresselaers
Deskundige mobiliteit
pieter.dresselaers@igemo.be
+32 15 28 65 85
+32 489 69 78 68