De energieprijzen zijn torenhoog. Bijna dagelijks lezen we berichten over de prijzen van aardgas en elektriciteit. Het ziet er bovendien naar uit dat het einde van deze prijsstijgingen nog niet in zicht is. Heel wat mensen stellen zich daarom de vraag of ze wel/niet van energiecontract of -leverancier moeten/kunnen veranderen.
Maak je geen zorgen: je staat er niet alleen voor in dat dilemma! Stekr biedt je tips en tricks om te besparen op je energieverbruik en in je energiekosten, alsook hoe de juiste energieleverancier voor jouw situatie te kiezen.
Energieleverancier: switchen of niet switchen?
Hieronder vind je een handig overzicht van de Vlaamse overheid, dat aangeeft wanneer het interessant is om energiecontracten te vergelijken en al dan niet te switchen van contract of leverancier.
Het vergelijken van energieleveranciers doe je best via de V-test van de VREG. Op basis van je jaarlijks verbruik kan je hier snel en eenvoudig berekenen hoeveel je het komende jaar zal betalen, als je vandaag een energiecontract afsluit. Het overschakelen van energieleverancier is trouwens gratis.
Vijf aandachtspunten bij het vergelijken van energieprijzen en -leveranciers
Bij het uitvoeren van de V-test zal je zien dat er heel wat energieleveranciers zijn en dat elke leverancier meerdere producten aanbiedt waaruit je kan kiezen. Bovendien heeft elk contract specifieke voorwaarden. Hieronder volgen 5 aandachtspunten voor het vergelijken van energieleveranciers a.d.h.v. de V-test.
1. Variabel energiecontract vs. vast energiecontract
Kies je best voor een vast of een variabel contract? Wanneer je graag op zeker speelt, kies je voor een vast contract. Je tarief per kilowattuur (kWh) blijft namelijk de hele duur van het contract gelijk. Bij een variabel contract daarentegen zal de prijs meegaan met de marktschommelingen. Zakt de prijs op de markt, dan zal je minder betalen. Stijgt de prijs, dan zal je meer betalen. Het variabel contract is meestal goedkoper, maar je neemt dus wel een risico.
2. De jaarlijkse vergoeding
Het opzeggen van een lopend energiecontract is in principe gratis. Hou er echter rekening mee dat je altijd een opzegperiode van één maand moet respecteren. Bovendien werken sommige leveranciers met een vaste jaarvergoeding. Dit betekent dat je bij de start van het contractjaar een vergoeding betaalt voor een heel jaar. Wanneer je voor het einde van het contractjaar van leverancier verandert, ben je deze kwijt.
Zie je het symbool bovenaan de afbeelding bij het uitvoeren van de V-test? Dan zal je bij het afsluiten van dit contract een vaste vergoeding betalen voor het volledige eerste jaar, ook al wissel je vroeger van leverancier. Wissel je na meer dan een jaar, dan wordt de vaste vergoeding berekend per dag dat je klant was.
Zie je het symbool onderaan de afbeelding bij het uitvoeren van de V-test? Bij het afsluiten van dit contract betaal je dan een jaarlijkse vergoeding voor elk begonnen contractjaar, ook als je na meer dan één jaar wisselt.
3. De voorschotten
Kom je dit symbool tegen bij het uitvoeren van de V-test? Dan betaal je de voorschotfactuur driemaandelijks. Wanneer hier de letters ‘MV’ vermeld staan, heb je de mogelijkheid om een maandelijkse factuur te ontvangen. Daarvoor betaal je wel bij.
Dit symbool betekent dat je het voorschot m.b.v. een domiciliëring kan betalen. Bij sommige leveranciers kan dit goedkoper zijn, omdat je een vorm van korting krijgt.
Dit symbool betekent dat je de voorschotfacturen en de eindafrekening via mail of je digitale klantenzone ontvangt. Dit symbool zie je voornamelijk bij de goedkoopste contracten. Het digitaal versturen van de documenten betekent voor de leveranciers immers een aanzienlijke geld- en tijdsbesparing.
Wil je de facturen per post ontvangen en zie je dit symbool staan bij de uitkomst van de V-test? Dan zal je voor deze dienstverlening moeten bijbetalen.
4. Gratis extra diensten
Sommige leveranciers bieden naast het energiecontract aanvullende diensten aan. Denk bv. aan kortingen op huishoudtoestellen, een onderhoudscontract voor je verwarmingsketel, een slimme thermostaat of 24u/24 bereikbaarheid.
Denk eraan om deze aanvullende diensten apart op te zeggen wanneer je overschakelt naar een nieuwe leverancier. Er zijn ook voorwaarden verbonden aan het opzeggen van deze diensten. Je zal bijvoorbeeld een slimme thermostaat nog verder moeten afbetalen volgens het vastgelegde betalingsplan.
5. Zonnepanelen
Heb je zonnepanelen en een digitale meter? Dan sluit je best een teruglevercontract af. Zie je het bovenstaande symbool staan in de V-test, dan kan je het contract combineren met een teruglevercontract van deze leverancier.
Heb je zonnepanelen en een analoge meter? Dan verander je best bij je jaarlijkse meteropname of jaarafrekening. Wanneer je op een ander moment verandert, is het mogelijk dat je één jaar niet kan genieten van je terugdraaiende teller.
… Voorkomen is beter dan genezen!
Dit waren 5 belangrijke aandachtspunten bij het vergelijken van energieleveranciers met de V-test, al blijft de goedkoopste energie natuurlijk de energie die je niet verbruikt.
Beperk de energieverliezen van je woning door deze kwalitatief te isoleren. Op lange termijn kan je zo een pak geld besparen. Voor zulke (isolatie)werken zijn trouwens heel wat premies en financiële voordelen beschikbaar.
Vragen? Problemen? Opmerkingen? …
Eén adres: Stekr!
Meer tips, tools en onze contactgegevens (telefonisch, via mail, persoonlijk gesprek) vind je via www.stekr.be.
Onze dienstverlening is actief in Berlaar, Bonheiden, Bornem, Duffel, Lier, Putte, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek.
Wij werken bovendien helemaal gratis én onafhankelijk.